Skandinavië - Norway

Kyrktasjo

De dag begint wat druilerig, maar al snel komt het zonnetje er door. Dan ziet het er allemaal weer vriendelijk, vrolijk, fris en fruitig uit. We maken er een dagje van de kopermijnen van. Dat was niet gepland, maar zo kom je onderweg toch altijd weer iets tegen.

De eerste plaats die we tegenkomen is Folldal. Er is een museum gemaakt, maar helaas is alles nog gesloten. De mijn is nog niet zolang geleden dicht gegaan. Dat geldt overigens voor de meeste mijnen in dit gebied.

Daarna komen we in Roros. Een plaats die inmiddels is toegevoegd aan de Unesco wereld erfgoed lijst. De plaats is in oorspronkelijke staat, nadat de mijn is dichtgegaan, in tact gebleven. De huisjes, klein en allen van hout staan nog in het dorp, gegroepeerd rond de smelterij, waar het koper uit de stenen werd gehaald. We zoeken nog naar wat stenen, maar er liggen alleen grote bergen slakken, het overblijfsel van uit de smelterij.

Net ver vandaar, ligt de Olafsgroeve, waar de meeste brokken steen uit een zevenhonderd meter diepe mijn werd gehaald. Een enorm gangenstelsel, maar ook deze groeve is gesloten. De omgeving “ziet er niet uit“. Bassins met ogenschijnlijk helder [schoon?] water, dienen als bezinkbakken. De grond is vreemd en onnatuurlijk gekleurd. Mogelijk zit de grond al vol met mineralen, maar het kunnen ook [afval]resten zijn van de mijn. Hier vinden we nog wat stenen met koper er in. Die gaan we binnenkort ook even smelten op de bbq, want we moeten er natuurlijk wel een paar meenemen. Na Roros passeren we de staatsgrens van Noorwegen met Zweden en rijden nog 50 kilometer in oostelijke richting, dwars door wat ’s winters een belangrijk sneeuw, wintersportgebied is. We vinden een hostel in Tannas.

De volgende morgen beginnen we vrij vroeg aan een langere reis naar Kyrktasjo. Hier zijn we eerder geweest en wilden nog eens kijken hoe het er ook al weer uit zag.

Het weer wordt steeds beter, warmer en daar moeten we wel even aan wennen. Het is inmiddels af en toe 25 graden. We rijden nog het meer even rond [bijna 100 km] en belangen dan op onze overnachtingsplaats voor de komende twee nachten.
Wat we verder zullen zien lezen jullie weer in een volgende update. Als er reacties zijn kunnen jullie die plaatsen. Positieve reacties zijn altijd welkom. Minder positieve opmerkingen …. tja dan wordt het even goed nadenken … we horen het wel.

Groet en tot een volgende keer. Jan

Janie

Een hele positieve reactie, ik zie het allemaal voor me in onze eigen "hut"en laat het allemaal over me heen komen. Geniet ze...