Skandinavië - Norway

Mora

De wereld ziet er vaak mooier uit als de zon schijnt, maar in Scandinavië is dat zeker niet altijd zo. Het isnatuurlijk wel aangenamer, maar vandaag rijden we zo’n 500 kilometer, dus we zullen zien.
Dan droog, dan wat regen en de temperatuur zakt van 23 naar 17 graden. We rijden gewoon dwars door een frontje heen.
Onderweg bezoeken we nog kort een Kobaltgroeve. We hebben niet genoeg tijd om ook deel te nemen aan een rondleiding met een gids. Een laatste stuk rijden we nog binnendoor, maar we zien geen elanden of rendieren. Het blijft bij een verdwaald konijn …. de kustweg, de E4 is saai. We besluiten zoveel mogelijk binnendoor te rijden.

Het regent inmiddels stevig als we rond zeven uur in Mora aankomen. Onderweg zien we de eerste al rijden. De jaren 60 auto’s van het model en formaat van een Amerikaanse slee. De Pontiac, Ford, Opel, Chevrolet enz enz.
Begrijpen de brave lezers nu waarom op de hoofdpagina van deze reisblog het voorfront van een gelijksoortige auto staat vermeld?

We zien er later in de stad nog zeer veel rijden. De chauffeurs zijn divers, oud en jong, jongens en meisjes, netjes, grof en onbeschoft, bijzonder opvallende kledij. Na een bezoek aan de Mac wordt de colabeker half leeg gegooid zodat er wat rum bij kan ….. Gelukkig was dit niet bij allemaal zo.

De motoren bulderen door de stad en één plaats van samenkomt is onder andere de parkeerplaats McDonald’s. Een extra reden om snel ook een hamburgen te halen. Daarna kunnen we het hostel wel gaan zoeken. We passen wel in het rijtje van deelnemers en de KIA buldert gewoontjes mee.
Helaas regent het inmiddels pijpenstelen. Het wordt al schemerig en er is veel te weinig licht om nog wat leuke foto’s te maken. Misschien zien we de auto’s morgen nog …. en is het droog. De hele avond rijden ze rondjes door de stad, maar rond een uur of tien wordt het stilletjes. Waarschijnlijk is de brandstof op en zijn de benzinepompen dicht!

Wij vinden later ons hostel, maar daar is de deur al dicht. We bellen en horen dat we in een ander gebouw kunnen inchecken. Helaas versta ik de juiste straatnaam in het Zweeds niet zo goed, maar we komen er wel. [Natuurlijk ha ha]
Het hostel is vol, we hebben de laatste kamer. Goed dat we gisteren gereserveerd hebben.

Mora is het beginpunt van een treinreis via de Inlandsbanen, naar het noorden van Zweden vv. Reden dat veel reizigers in Mora onderdak zoeken aan het begin en eind van hun reis. Je kan voor zo’n 1500 SEK een ticket kopen om gedurende 40 dagen deze reis te maken. Afhankelijk van je wensen komt daar logies enz nog bij. Alles is mogelijk. In het hostel spreken we Zweden die deze reis ook gaan maken.

Zo dat was het voor vandaag. Toch weer een lang verhaal geworden voor een dagje autorijden …. Tot een volgend moment, we moeten nog plannen gaan maken voor morgen en de volgende week.
Groet Jan.