Skandinavië - Norway

Tasjö

De doorgaande wegen zijn verhard. Overige wegen zijn onverhard. Dat is in het midden en noorden van Zweden heel gewoon. Of dat in het zuiden ook zo is, weet ik niet, want daar zijn we nog niet echt geweest.
De onverharde wegen rijden uitstekend, je kunt er met alle gemak 80 - 100 km/h rijden, nu grote stofwolken achterlatend, want het is droog en warm hier, 28° C. We bezoeken het plaatsje Kyrktasjo, een theetuin en de plaatselijke kerk. De begraafplaats bij de kerk wordt door de jeugd van het dorp onderhouden en ziet er keurig verzorgt uit.

Wij rijden later naar een berg waarop het vol staat met antennes. Helaas geen enkele antenne van een repeater van een radiozendamateur, terwijl me dit een uitstekende plaats lijkt. Ik hoor hier in Zweden nauwelijks radioverkeer op e amateurbanden.
Ook via APRS station PA7J-9 waarop ik mobiel gewoonlijk met de TM-D710 ben te volgen, is er nauwelijks activiteit.
Wel heb ik geprobeerd om met de DVAP een verbinding te maken, dat lukt wel, maar de bandbreedte was te gering om een goede verbinding te maken. Dit ter info voor de mede amateurs.

Nadat we de berg weer hebben verlaten, zijn we een onverharde weg ingeslagen van de 3e categorie. Of te wel, een slechte tot zeer slechte weg. Hij stond ook op geen enkele kaart. Uiteindelijk, na vele afslagen, kruispunten enz. zijn we weer op een 1e categorie onverharde weg uitgekomen. We hebben zo’n 50 kilometer, dwars door en over de bergen afgelegd. Nu was het wel de bedoeling om binnendoor te rijden, maar dit was wel een verrassing. Helaas geen wild waargenomen. Geheel niets, waarschijnlijk te warm en moet je hier ’s avonds of ’s morgens vroeg zijn.

Als we aan de andere kant zijn aangekomen, opnieuw een meertje rondgereden en via Dorotea en Hoting weer in Kyrktasjo gestopt. Niets spectaculairs, gewoon lekker rondgetoerd en rustig aan gedaan.

Morgen gaan we naar de oostkust van Zweden, nabij de Höge kusten. Tot dan?

Groet Jan.